Onboarding

För nya kunder att komma igång med samarbetet.

01.

Gå med i Facebookgrupperna “Norrtälje- Vad Händer På Byn?”, “Det Bästa i Roslagen (tips & erbjudanden)” och ”Vi som älskar Roslagen”.

Det gör ni genom att söka på grupperna på Facebook och sedan klickar ni på att gå med i gruppen. Vi kommer då att godkänna er.
Skulle det däremot inte gå att komma in i gruppen kan ni behöva gå ut ur gruppen som privatperson för att sedan gå in med företagssidan för att senare gå med som privatperson igen.

02.

Det finns olika sätt att dela ett inlägg till en grupp på Facebook. Att göra detta via Meta Business Suite på datorn eller via appen Meta Business Suite är det enklaste sättet då du kan dela till flera grupper samtidigt. På det sättet kan du även publicera dina inlägg direkt till din Instagram.

Dela ett inlägg till grupper via en dator med Meta Business Suite

Se till att du är inne på det konto som du vill skapa ett inlägg med. För att se om du är inne på rätt konto: kika på ikonen uppe i högra hörnet. Du vet att du är inne på rätt konto om du ser företagets profilbild där

Klicka på företagets profilbild. Då dyker det upp en lista under ikonen

I listan, klicka på ”Meta Business Suite”

Klicka på den blå knappen som heter “Skapa inlägg”

Nu kan du välja i vilka grupper som du vill dela inlägg till. Klicka på rubriken ”Publicera i”. Där klickar du i de tre grupperna: ”Norrtälje – vad händer på byn”, ”Det bästa i Roslagen (tips & erbjudanden)”och ”Vi som älskar Roslagen”. Om du inte kan se alla grupper: klicka på den blå texten ”Visa fler grupper”. Då ser du alla grupper du är medlem i. Klicka sedan i de grupper du vill dela inlägg till

Nu kan du skapa innehållet till ditt inlägg. Skriv in din text och lägg till din bild/video. I takt med att du lägger till innehåll förhandsvisas ditt inlägg till höger

När du är färdig med ditt inlägg. Klicka på den blå knappen ”Publicera”

Dela ett inlägg till grupper med appen Meta Business Suite

Ladda ned appen och logga in med ditt konto

Se till att du är inne på det konto som du vill skapa ett inlägg med. För att se om du är inne på rätt konto: kika på ikonen uppe i vänstra hörnet. Du vet att du är inne på rätt konto om du ser företagets profilbild där. Om det inte är rätt profil. Klicka på ikonen och välj rätt konto

Nu är du inne på din profil

Klicka på den blåa knappen på din profil som heter “Skapa inlägg”

Nu får du alternativ om vilka grupper du vill dela inlägg i. Välj grupp: ”Norrtälje – vad händer på byn”, ”Det bästa i Roslagen (tips & erbjudanden)”och ”Vi som älskar Roslagen” och klicka sedan på den blå knappen “Klar”

Skriv din text och lägg in din bild/video

Klicka på den blå texten “Nästa”

Nu får du en förhandsvisning på ditt inlägg. Om du är nöjd klickar du på den blå texten “Publicera”

Nu är inlägget uppe, bra jobbat! 🙂

Dela ett redan existerande inlägg via din Facebook profil i mobil och dator

Se till att du är inne på det konto som du vill skapa ett inlägg med. För att se om du är inne på rätt konto: kika på ikonen uppe i högra hörnet. Du vet att du är inne på rätt konto om du ser företagets profilbild där

Gå till din sida: klicka på ditt företags profilbild. Då kommer det upp en lista under ikonen. Klicka på raden med ditt företags namn

Nu är du inne på din sida

Scrolla ned till det inlägg du vill dela

På inlägget, klicka på “Dela” och sedan “Dela i grupp”. Nu klickar du i de grupper du vill dela till: ”Norrtälje – vad händer på byn”, ”Det bästa i Roslagen (tips & erbjudanden)”och ”Vi som älskar Roslagen”

Här kan du välja att lägga till en kommentar till det inlägg du delar. Men det väljer du själv

Klicka sedan på “Dela”. Nu finns inlägget delat i de grupper du valt. Att dela vidare ett inlägg som du publicerat sen tidigare kommer att synas som en delning i grupperna. Detta skiljer sig från när du lägger upp ett inlägg för första gången

03.

Facebooks algoritm för att uppnå maximal räckvidd bygger antas bygga på en mängd premisser. Det vi har upptäckt är att räckvidden blir större om du gör följande: Storleken på bilden bör ligga runt 1200 pixlar på bredden, och max 1800 pixlar på höjden. Använd inte versaler i rubriksättningen. Facebook gillar bilder först och sen videor och sist exempelvis enbart en hemsideadress eller en text. Tänk på att innehållet gärna ska vara intressant för att läsarna ska spana in era annonser. En ren annons kommer inte få lika mycket räckvidd som ett personligt inlägg som berättar något. Tänk på “less is more”. Vi ser att de bästa inläggen är både informativa och underhållande på samma gång.

04.

Roslagen Media Group AB ansvarar inte för innehållet i era inlägg och rekommenderar således att ni läser på om Facebooks regler nedan.
Facebooks communityregler på Svenska:
https://www.facebook.com/policies_center/
Facebooks regler för Sidor, grupper och events:
https://www.facebook.com/policies_center/pages_groups_events

Vi har ett stort kunnande inom sociala medier och svarar gärna på eventuella frågor eller funderingar som dyker upp gällande er publicering!

Det är mycket viktigt att man som privatperson och företag följer Facebooks (Metas) Communityregler. Gör man inte det, riskerar man att Facebook stänger ned ditt eller ditt företags konto.

Det är inte tillåtet att i ett inlägg uppmana användare till att gilla, dela eller tagga sina vänner i kommentarsfältet.

05.

Maila dina frågor till faktura@roslagenmediagroup.se

Hör av dig om du funderar över något